Jaha , då var drevet igång igen ... Återigen har ett "rikstäckande" bolag ställt in skolbussturer under flera dagar för att man tydligen kört av vägen på flera ställen (11 gånger !!!), för ca. 5 år sedan gjorde samma bolag samma sak i Uddevalla kommun och man hänvisade till dåliga vägar men efter påtryckningar i massmedia från min far så gick trafiken igång . Det har vid flera tillfällen visat sig att man kör med fel buss på fel ställe vilket naturligtvis får konsekvenser, frågan är om ett bolag som kör av vägen så många gånger skall ägna sig åt skolskjutstrafik? Samma bolag har även vunnit Stora trafiksäkerhetspriset, hm hur hänger det ihop?
Vill Orustborna ha igång sin trafik så finns det lösningar om man bara är lite flexibel, ett annat förslag är att kommunikationen mellan förare och de ansvariga för respektive väg förbättras .
Det finns resurser i närområdet för att ta över trafiken på Orust men då får man rucka lite på Västtrafikskraven och det kan det väl vara värt . Västtrafik har ju som policy att sätta kunden i fokus och hålla kunden nöjd, kunden i detta fall (skolskjutselever) vill till skolan och dit kan dem komma med ett bolag som har en bättre logistik och bättre samarbetsvilja . Dags för kommunen att börja ställa krav eller så kanske man rent av skall säga upp avtalet för att det inte fullföljs enligt direktiven .
Det är absolut inte meningen att vara kritisk men jag är väldigt förundrad över hur man skött detta ärende, är vägarna på Orust så mycket sämre än vägarna i övriga landet? Vad man inte tänker på är att eleverna är bussbolagens framtid, det är ju eleverna som beställer bussar om 3-10 år, man skulle kunna säga att skolskjuts inte skall nonchaleras för dessa kunder är hela bussbranschens framtid . Dags att alla verksamma inom vår bransch börjar inse allvaret annars kommer alla åka tåg om 10 år och många bussbolag kommer få slå igen sina verksamheter .
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar