tisdag 9 februari 2010

Elallergi - Sjukdom eller ticks?

Vill börja med att säga ... Jag har inga fördomar alls men jag tror på vetenskapen och sjukvården !!!

Såg ett mycket intressant program som heter Outsiders igår på kanal 5, ett program som behandlade ämnet "elallergi" en allergi som inte vetenskapen kan förklara, efter att ha tittat under en timma på dessa människor så ställer jag mig frågan som är i min bloggrubrik. Personligen så har jag nu tagit ställning till detta fenomen och jag kan bara förklara det med någon form av ticks. Efter att ha sett dessa stackars människor, hört de förklara sina symptom, sett de agera och allmänt gjort en amatörmässig psykoanalys så kan jag nog hålla med vetenskapen om att denna allergi inte finns . Dock tror jag att man kan vara överkänslig mot el i vissa lägen men att man skall få rapningar, somna osv är helt knepigt . När jag såg dessa människor så var de alla väldigt speciella i sin natur, nästan lite skrämmande för deras betéende liknande sektmedlemmars . Alla hästarna var inte i stallet, galgarna hängde inte i garderoben, grisarna var troligtvis på rymmen från stian eller kalla det vad Ni vill men allt var i allafall inte riktigt som det ska .

En kvinna fick anfall när det var för mycket strålning (ganska troligt) men hon fick också anfall när det var för lite strålning, hm hur hänger det ihop?

Lösningen fann man i slutet ... ett strålningsfilter som man monterar i huset, problemen var lösta , jippi !!!

En kvinna hade problem med att åka till affären för det var så mycket el och ljusrör (troligt) men att sitta i bussen till affären gjorde inga utslag (märkligt), en buss idag som har så mycket el borde då rimligtvis vara en dödsfälla !

Min slutsats som Ni säkert förstått är att denna allergi inte existerar för då hade forskningen hittat sambanden utan det är något form av dilerium som drabbat dessa människor och bara det är väldigt tragiskt . Botemedlet ligger nog mest troligt inom psykvården och det är där man skall lägga resurserna i just detta ämne .

Nu får ni bli hur arga som helst på mig men detta är min åsikt .....

3 kommentarer:

Hanna sa...

Jag håller med dig helt och hållet. Vilket sammanträffande det var annars att hon som kunde åka och handla hade en pojkvän som fått samma "allergi"

Stackarn blev ju sympatisjuk på en helt ny nivå, hon hade väl flyttat in i deras torp igen men hans största framsteg var att han nu kunde ha hans elsäkra husvagn på deras tomt istället för ute i skogen. Tragiskt. Hoppas det blir botade.

Anonym sa...

Att elektromagnetisk strålning är skadligt är vetenskapligt bevisat. Svetsare får cancer - plåtarna hoppar ibland av magnetfälten, växelströmssvetsning sätter fart på kroppen medans likströmssvetsning gör personen slö, allt enligt svetsarna själva. Det handlar då om mycket kraftiga saker, bl.a. kunde en norrlänning spänna upp en tråd under en kraftledning för att få ljus i sin jaktstuga. Han åkte för övrigt dit på elstöld... Vad det gäller kraftledningar så gäller ju inte problemen en vanlig sommardag - tänk i stället en svinkall vinterdag när industrierna går för fullt. I dessa fall kan en 75 Kv ledning komma väl upp till vad som inom en radie av 100m fördubblar leukemirisken. Datorskärmar kan ge folk problem, mobiler strålar tillräckligt för att man skall avråda barn från flitigt användande. I detta fallet handlar det om 0,5 watts effekt... Dessutom klagar folk då man sätter mobilantenner på skolor. I dagens läge har alla 25 ungar mobil. Om antennen placeras nära så sänker de automatiskt uteffekten till minimum i stället för att samtliga sånder med full effekt. Radio och tv-sändare klagar sällan någon på. En tv-sändare - här snackar vi tusentals watt ! Men det har man inte ont av...
Såklart skall man ta saker och ting med en nypa salt - men det är mäktiga krafter som inte syns.
Nämnde jag förresten att micron på 1m avstånd har lika kraftigt manetfält som en 75 Kv-ledning ?

Brandmästarn.

Anonym sa...

Hmmm..Har man som aldrig haft känningar av detta är det nog svårt att sätta sej in i det hela..JAG är elkänslig i bilen framför datorn,i affärer mm och kämpar med en seeeg infektion som blivit kronisk..Så jag vet hur det känns med ett tryck i huvudet o yrsel och en otrolig trötthet..Inte så kul faktiskt:(