tisdag 29 december 2009

Vintern kom som en överraskning (igen!!!)





Nu tänkte jag dra lite tankar kring vintern och vad den innebär för oss medborgare ute i det svenska samhället . Tydligen så kom årstiden som en rejäl överraskning för de allra flesta i år igen, snön föll och den föll kraftigt under ett par dagar och nu står vi helt hjälplösa på gatan och ingen fattar vad som hände egentligen? Snö nu i december? bilar kör av vägen, bussar kör av vägen, lastbilar fastnar i backar som inte ens är värda att kallas backar, vi fryser om öronen och vi ska absolut inte glömma våra stackars äldre i samhället som nu tvingas in i vinterdvala bara för att de inte längre kan röra sig fritt på våra gator. Nu ska jag återkoppla denna lilla överraskningsårstid med bussbranschen och sen får vi se hur mycket mothugg jag får men det är en sak som bekymrar mej alldeles just nu . Vi tvingas att betala över 100.000 kr för en handikapplift som måste vara installerade i bussarna när vi kör för Västtrafik, en lift som kanske används i mitt företag 5 gånger under en 10 års period och då är det inte för Västtrafik utan för andra grupper som jag kör på fritiden . Vad man inte tänkt på tydligen under denna årstid som kallas vinter är hur våra äldre och handikappade skall ta sig till busshållplatsen för att utnyttja bussen som har en lift ombord? En person med rörlighetsproblem, med rullator, rullstol etc kan för tillfället omöjligtvis röra sig fritt på våra gångbanor och gator eftersom att snöröjningen är under all kritik . I tidningarna skyller man på alla helger som nu är men va tusan, alla som har snöjour då? Vad har hänt med arbetarklassen i landet, existerar den alls eller är det bara en myt?

Jag kan bara se till mej själv just nu då jag har vissa problem med ett visst vänsterben, även jag har stora problem och man går omkring med livet som insats hela tiden . På bilderna som är bifogade kan Ni se hur det ser ut i Uddevalla just nu, ett övergångsställe där man får använda akrobatik för att ens komma förbi trottoarkanten . Hur tusan skall en rullator kunna passera? Men lift skall vi ha i bussen, hm jag fattar ingenting !!!
Vore det inte bättre att lägga pengarna på riktig snöröjning så att alla människor oavsett om man är frisk eller har handikapp kan utnyttja kommunernas gator? Färdtjänst har vi haft förut och det är ett utmärkt komplement till alla linjebussar, ett komplement som också är billigare än dagens lösning .

När det gäller högtiden som just passerat så flydde vi bort då vi inte riktigt orkar med stressen, vår vistelseort blev fina Stenungsbaden Yacht Club under 3 dygn och vi tillbringade mycket tid i sköna Bluewater SPA som vi gärna föreslår för andra som behöver avkoppling . Nästa år tänker jag inte tillbringa i kalla landet Sverige alls utan då blir det landsflykt om allt går enligt planerna men nu är nu och det är nu jag lever !

När det gäller mitt projekt har det som väntat uppstått komplikationer och dessa är svåra att hantera för de ligger utanför min kontroll, är lite rädd att kriminella faktorer kan ligga bakom men det är faktorer vi sett förut och går det nu inte enligt planerna så kan det bli en bra story ändå . Folk har rätt att få veta hur det går till i affärsvärlden . Jag är grymt lack på kollegor som går bakom min rygg och nästlar sig in bara för att de har ekonomisk panik i kassan , på västkusten finns det ett bolag som är välkänt för att hela tiden spela på marginalerna men nu har det gått lite för långt för att det skall vara acceptabelt hanterbart . När man betalar för att stjäla jobben från oss andra så förstörs branschen, man förstör inte bara för sig själva utan för alla . Kunderna får fel signaler om att det kostar pengar att resa med buss. En stressad busschaufför körde idag från 20 resenärer ur sin grupp uppe i Uppsala bara för att han inte orkade vänta i två timmar, resultatet blev att min buss fick 20 extra resenärer med sig hem men jag garanterar att dessa inte åkte gratis .

Mitt nyårslöfte inom affärer kommer bli att min attityd skall bli tuffare gentemot konkurrenter som lattjar runt och spelar allan, man kommer få känna av att man inte behandlar mej hur som helst och man skall få känna att det gör ont när man aktivt stjäl mina kunder genom att erbjuda gratisresor till höger och vänster . Jag önskar att konkurrserna blir fler och att dessa drabbar rätt bolag under år 2010, först då kan vi få ordning och reda i bussbranschen ... Hårt, ärligt men sant !!!

Jag röstar för Näringsförbud mot affärsidkare och då skall förbudet gälla hela släkten så det i princip blir omöjligt att starta upp igen under en mycket lång tid!

Inga kommentarer: