fredag 17 juli 2009

Kommunalt bussbolag ruinerar den privata marknaden medan ambulansen dras in !

Jag har tagit upp ämnet förut men nu är det dags igen för jag är återigen riktigt tjurig på hur kommunala bussbolag med mina skattepengar kan gå in och subventionera bussresor så att mitt företag tappar jobb . Det senaste i raden av alla exempel är två lokala transporter inom Ljungskile där det handlar om kanske totalt 3 mils körning men arbetstid på 5-6 timmar om vi räknar enligt avtalet , en kostnad på 2800:- ex moms, det kommunala bussbolaget lämnar pris som är över 50% billigare, hur fan skall jag kunna försvara detta mot kunden? Att det faktiskt är mina skattepengar som dom reser för eller att man bara betalar ut 2 timmars inställelse enligt det lokala avtalet? Oavsett om det bara betalas ut 2 timmar lön så får jag inte ihop det ändå med dieselkostnader, fasta kostnader, slitage mm hm , nä just det ja , dom fasta kostnaderna och alla andra rullkostnader är ju redan betalda av deras huvudarbetsgivare Västtrafik . Det va ju så argumentet löd ...... Kommunala bussbolag är förlegade och borde säljas ut är min åsikt , som tur är finns det inte många sådana bolag kvar och förhoppningsvis kommer samtliga försvinna och när dom försvinner så kan vi på den privata marknaden kanske få betalt för dom tjänster vi utför . För som det är just nu är det tack vare dom privata skattepengarna som dom överlever , en annan sak är att om inte Ljungskile funnits som del av Uddevalla Kommun så hade nog Uddevalla redan varit i konkurs .

När kassan tryter i det kommunala bolaget så går man bara till kommunstyrelsen och ber om mer pengar , kan jag också göra det som skattebetalare är frågan?

Inom Uddevalla drar man in på ambulanser & räddningstjänst för att det inte finns pengar men när det gäller bussbolaget så är det aldrig några problem , borde det inte vara tvärtom? Att ha ambulanser borde väl vara viktigare än att ha ett kommunalt bussbolag som förstör?

2 kommentarer:

Peson sa...

Du har ju helt rätt!!!
Utan Ljungskiles skattepengar hade Uddevalla varit nere för räkning för länge sedan.
Funderar på att starta ett furstendöme här.
Kämpa på!!

Lasse sa...

Bussar har man säkert lediga och säkerligen även förare som redan har betalt om körningen är under icke dimensionerande tid, att räkna på detta sätt är man inte ensamma om.