fredag 12 mars 2010

Så här får du inte högre lön !!!

Två av tre chefer tycker att det är svårt att sätta lön, visar en löneundersökning utförd av tidningen Chef. Många chefer tycker också att det känns olustigt att genomföra lönesamtalen.

Göran Wickström är expert på lönesamtal och har coachat chefer på exempelvis Ericsson, Spendrups och Swedbank. Han känner väl till vilka konstiga argument som kan dyka upp från medarbetarens håll under lönesamtalet.

Han har valt ut några argument (från verkliga lönesamtal) som inte biter på chefen:

1. Privata argument

Exempel: "Jag behöver en redig lön – jag är ju karl i huset och frugan kan ju inte jobba så mycket med tanke på tvätt och städ".

Så här tänker/säger chefen då: "Varför tar du upp det här nu? Vi bygger ju lönen på vad du har presterat under året. Kan vi lägga din privatekonomi åt sidan och diskutera din prestation i stället?"

2. Motivationsargument

Exempel: "Jo, chefen... Nu får jag ju lön för 70 procent av min kapacitet... det skulle vara kul att kunna jobba 100 procent av min kapacitet.

Så här tänker/säger chefen då: Chefen sätter lön, och ska ha en motivering till varför han/hon har satt den lönen. Om medarbetaren protesterar, kan chefen fråga: "Vad är det i min motivering som inte stämmer, tycker du?" Sedan bör chefen föra samtalet framåt och visa vad medarbetaren behöver jobba på för att han/hon ska ha chans till höjd lön.

3. Jämförande argument

Exempel: "Mina kompisar tjänar mer än jag".

Så här tänker/säger chefen då: Chefen ska i god tid ha förklarat de generella riktlinjerna för de individuella lönesamtalen. Man bör berätta att det inte är någon idé att medarbetarna jämför sig med andra, eftersom lönesättningen är individuell och baseras på prestation.

4. Ålder/lång erfarenhet

Exempel: "Jag har ju jobbat här så länge".

Så här tänker/säger chefen då: Chefen ska före lönesamtalet förklara att en löneförhöjning inte baseras på ålder eller antal år i företaget. Så fungerade lönesättningen för cirka 40 år sedan, nu har systemet förändrats. Lönen baseras i stället på fyra faktorer: kompetens, ansvar, komplexitet och utbud/efterfrågan i branschen.

5. Hurra! Jag är så duktig

Exempel: "Jag jobbar alltid över, därför ska jag ha högre lön."

Så här/tänker säger chefen då: Chefen berättar att man redan har vägt in det i sin bedömning. Han/hon förklarar att det inte är ett lönekriterium att jobba över. Det kan till och med vara så att medarbetaren arbetar ineffektivt, och att det leder till övertidsjobb.

6. Angripande

Exempel: "Du är inte här på dagarna. Du vet inte vad jag gör!"

Så här tänker/säger chefen då: Chefen låter medarbetaren berätta mer om vad han/hon gör. Sedan styr man in samtalet på lönekriterierna igen, och sin bedömning av medarbetarens prestation.

Inga kommentarer: