onsdag 10 mars 2010

Bussbolagens krig

Idag har jag faktiskt både förundrats och ilsknat till en aning över "kollegors" sätt att hantera bussbranschen , det jag idag fått reda på gör att min framtidsoptimism fick sig en törn . Ett av Göteborgs stora beställningsföretag inom Bussbranschen har bakvägen börjat kontakta min personal och erbjudit tjänster av olika slag där lönen skulle ligga över avtal , inget fel med det men kraven man ställde var att kunderna skulle följa med över vilket gör mig på lite dåligt humör. Gör man så inom branschen? Faktum är att denna man i chefsposition påstår det, han påpekade fri marknad och att det inte finns någon moral inom branschen längre, personligen så var det bra att han informerade mig om detta så jag vet hur jag skall agera framöver . Han tyckte inte heller att det var konstigt att man som inlejt bussbolag lämnar ut sina egna visitkort och ber kunden återkomma till dem vid andra tillfällen, jag blir mörkrädd när jag hör detta !!!
Som tur är har jag än så länge nöjd personal och framförallt lojal personal som berättar för mig när andra konkurrenter hör av sig . Jag skall även tillägga att detta bolag även varit på mina kunder och erbjudit gratis studieresor men även detta har jag fått reda på genom mina kanaler . Tydligen har lilla Ljungskilebuss blivit ett stort hot inom Göteborgs bussbransch och det finns inget som sporrar mig mer än detta , mina kollegor skall med all rätt darra av minsta tanke på att vi nu finns i sveriges andra stad . Konkurransen är fri och nu kör vi så det ryker ....
Frågan är nu vad BR som branschorganisation har för policy och vad dem anser är god företagssed?

Mitt förslag till det stora bolaget som kör med fulmetoder var att vi skulle samarbeta och hjälpa varandra men frågan är nu om jag vill chansa på ett sådant samarbete med risk för att bli av med jobben?

Inga kommentarer: