måndag 1 mars 2010

En tänkvärd kalkyl av Bill Gates

En av Microsofts grundare vid namn Bill Gates har världens mest enkla ekvation som många andra och framförallt dem som sysslar med linjetrafik borde ta efter, den bygger på att man tar den positiva summan minus den negativa summan och resultatet får aldrig understiga noll och med denna ekvation är han nu åtminstone en av världens rikaste människor . En man med så många miljarder i personlig egendom och pengar kan inte ha fel oavsett vad länstrafikbolagen och dem som räknar på anbuden säger. Vad jag menar är att det finns en anledning till att vi på Ljungskilebuss för tillfället inte har 30 bussar i linjetrafik utan det räcker gott med dem 3 vi kör i dagsläget men man skall aldrig säga aldrig ... en dag när vi börjar följa Bill Gates råd så kanske vi också är med och dominerar på den marknaden .

Bill Gates är också den enskilt största företagsledaren som gjort så många av sina anställda till miljonärer, hur många företagsledare inom Bussbranschen har gjort sina anställda till miljonärer? Inte jag i allafall även om jag önskat det emellanåt!

Säga vad man vill men jag beundrar denna framgångsrika man för sitt sätt att leda sitt företag, sitt sätt att förvandla dem tidigare jättarna i branschen till nollor, sitt sätt att gång på gång bli kallad looser men ändå innerst inne veta att det inte var han som var den verkliga loosern .

En dag skall jag också bli ekonomiskt oberoende för jag vet att jag kommer bli lyckligare med pengar .... Antar att jag nu med detta uttalande förstör den svenska lagom mentaliteten och att jag blir klassad som en idiot men den smällen tar jag gärna, det är inget fel på att ha drömmar och visioner och kommer jag bara få uppleva hälften av allt jag drömmer om så kommer jag dö som världens mest lyckliga man !

Inga kommentarer: