söndag 16 januari 2011

Kostnader inom bussbranschen verkar variera !

Efter att ha analyserat ett upphandlingsbeslut i vår region, så noterar jag att kostnaderna inom bussbranschen måste variera för hur jag än räknar uppnår jag ändå samma resultat . Transportstyrelsens, försäkringsbolagens, diesel leverantörernas prislistor varierar inte så kraftfullt utan håller sig inom samma gränser men ändå kan vissa bussbolag räkna ner sig på stora kontrakt till halva priset jämfört med övriga Sverige . Det jag noterar i dessa av mina "kollegor" vunna anbud är att chaufförerna är dem som får lida , dessa stackars människor får inte betalt för det verkliga jobb de lägger ner och tragiskt nog accepteras detta av personalen i respektive företag . Jag tror inte det kommer hända men för människans stolthet och det bästa för branschen så vore det kul om denna personal någon gång tog mod till sig och vägrade acceptera villkoren som ställs . Tänk om en kollektiv strejk i den privata bussnäringen skulle utlysas, kanske skulle man då få en reaktion och ett kännbart resultat . Det som värre är , är att stad, kommun, stat och landsting använder sig av bolag som inte betalar regelrätt . Finns det inga policy´s och regelverk i våra offentliga myndigheter som reglerar detta?

Dock så måste jag påtala att dem som är flatast i sammanhanget är hela den svenska bussnäringen och vår branschorganisation som tillåter att detta sker, BR borde rimligtvis inte acceptera detta förfarande och således utesluta bussbolag som inte accepterar våra svenska lagar . Jag hade önskat en bättre kontroll från BR på vilka medlemsföretag som finns och hur dessa följer regelverket som är uppsatt eller är anledningen till bristande kontroll att man är så otroligt sugna på intäkter som skall täcka upp de dyra administrationskostnaderna på huvudkontoret i Stockholm?

Jag väcker bara frågan ...

Inga kommentarer: