Man kan inte sluta att förundras över Bussföretagares dåliga omdöme när det gäller ekonomi, ekvationen är ju inte omöjlig så egentligen förstår jag inte deras problem . plus och minus får ju absolut aldrig bli sämre än noll men inte ens detta verkar gå hem i våran bransch. Att man sedan får ökade kostnader genom olika omständigheter såsom investeringar, personaltillsättning, ökade drivmedelspriser, höjda skatter etc borde ju göra att man försöker höja priserna men istället så sänker man priserna till en nivå som vi hade kring milleniumskiftet . Då ställer jag mej frågan om det är KRIS på kassaflödet som gör att man tar till dessa drastiska åtgärder, håller vissa företag på att gå i stöpet? För genom detta ekonomiska tänkande så gräver man nämligen sina egna gravar och det kommer bli stört omöjligt att återigen bygga upp en prisnivå som vi andra försöker hålla . Ekvationen gör att branschen aldrig kommer nå en marginal över 10% , som det är just nu ligger marginalen hos dessa bolag på max 3% och andra branscher skrattar åt oss . Personligen så hoppas jag att dessa etablerade bolag försvinner från marknaden så att vi andra kan fortsätta bygga på en hållbar ekonomi . Det skall även tilläggas att kunderna får en ganska skev bild över bussbranschens kostnader . Man tror att vi inte har några nämligen .
När jag får frågan på varför det skiljer över 1000 kr på en total sträcka om 220 km, så kan jag inte motivera detta med annat än att chaufförerna som kör hos andra ej får reglerätt lön och tyvärr är det så som branschen fungerar . Lastbilsbranschen och Bussbranschen funkar på samma sätt . Dags för BR att ta tag i frågan kanske? Vi som är seriösa vill ha bort svarta löner och vi anser att våra anställda skall ha betalt för nedlagd tid .
1 kommentar:
Det är inte bara bussbranschen som har problem med företag som inte kan räkna, det finns tyvärr i många branscher. Det blir en ond cirkel med kostnader som måste betalas och ett kassaflöde som blir viktigare än lönsamheten.
En annan intressant sak som många egna företagare missar är vad de egentligen tjänar i timman. Alltså delar månads eller årslönen med det verkliga antalet timmar de lagt ner på jobbet under perioden. Resultatet skulle oftast bli att de upptäckte att de tjänade mindre än som anställda i samma bransch, trots att de själva har både större ansvar och en högre risk för insatt kapital i företaget.
Skicka en kommentar